comment 0

Barcelonan auringon alla

Pieni lomapostaus lienee kohdillaan, sen verran hauska reissu on takana. Oltiin siis viime viikolla Espanjassa 14 hengen porukalla viettämässä kolmen henkilön nelikymppisiä. Reissu tuli tosi hyvään saumaan, sitä oli todellakin pienen loman tarpeessa. Hetkeksi irti kotihommista, töistä ja perheestä. Hetkeksi ihan vaan aikuisten seurassa – ja hetki myös ihan omissa oloissa.

Lähtö oli varhain aamulla ja kentälle piti lähteä jo ennen kukonlaulua. Unta oli takana hädin tuskin edes kahta tuntia, mutta ilmeisesti sitä oli niin fiiliksissä matkasta, ettei väsymys tuntunut päivän aikana ollenkaan niin pahalta kuin ennakkoon pelkäsin. Ihmeen virkeänä sitä jaksoi painaa ensimmäisen päivän.

Saavuimme Barcelonaan, josta siirryimme bussikuljetuksella mielettömän upeaan Can Casadella -majataloomme. Se sijaitsi ihanassa pikkukylässä Premià de Daltissa, aivan Barcelonan lähellä. Talo oli rakennettu 1600-luvulla, joten siinä oli valtavasti historian havinaa; kaunis sisäänkäynti, mielettömiä ikkunoita ja ovia, jyhkeät kiviseinät, upea porraskäytävä, sympaattisen persoonalliset makuuhuoneet, monta mahtavaa terassia, ihania vanhanajan kaakeleita ja paljon muita erilaisia jännittäviä yksityiskohtia. Talo oli varattu vain ja ainoastaan meidän porukalle. Paikka oli siis ihan täydellinen valinta!

Reissun aikana kävimme vierailemassa tunnetussa Santa & Cole -designyrityksessä. Se sijaitsi todella hienossa rakennuksessa, johon saimme tutustua ajan kanssa erään työntekijän opastuksella. Kuulimme yrityksen historiasta, sen toimintatavoista ja näimme samalla työskentelytiloja sekä monia protomalleja tuotteista. Pääsimme kurkistamaan myös yrityksen suunnittelijagurun Nina Masón työhuoneeseen.

Saman päivän aikana kävimme tutustumassa perheomisteisella Alta Alella -viinitilalla mielettömän upeaissa maisemissa. Viinitila oli juuri sellaisessa ympäristössä, jota olen aina ajatellut viinitilan olevankin (syksyisellä Italian reissullamme oli vain viinimyymälä, eikä yhtäkään viinipuuta näkyvissä). Tutustumiskierroksen jälkeen pääsimme itse asiaan, eli maistelemaan tilan tuotoksia; cavaa, valkoviiniä ja punaviiniä. Illallista varten lähti lähti tietysti muutama pullo mukaan.

Olin koko reissun ajan semisti kipeänä, mutten antanut sen haitata. Vähän droppeja naamaan, että jaksoi mennä muiden mukana. Rentoa oleiluahan tuo pääosin olikin, joten jännästi pieni sairastelu ei edes kauheasti harmittanut. Tietysti haluaisi olla aina reissussa täysin terveenä, mutta eipä sitä voi valita millon pöpöt iskevät kiinni. Missään kohtaa ei olo päässyt menemään niin pahaksi, että olisi sängyssä joutunut koko päivää viettämään.

Yksi sadepäivä reissun aikana oli ja se meni sisätiloissa pitkälle päivään vällyjen välissä. Oli ihanaa nukkua niin pitkään kun nukutti. Jossain kohtaa sujahdin kuumaan vaahtokylpyyn viinilasi kädessä ja se vei meikäläisen muihin maailmoihin. En muista milloin olisin ollut niin rentoutunut. Ajantaju hävisi ja unohduin ihan täysin lillumaan vaahtojen alle. Piti olla vartti, mutta heilahtikin puolitoista tuntia. Tämä oli hetki, jota olin ties kuinka kauan odottanut.

Illalla oli synttärisankareiden järjestämät Gaudi-teemabileet. Syötiin, juotiin ja tanssittiin yön pikkutunneille, kuunneltiin Kikkaa ja oopperaa. Ja naurettiin vatsat kippurassa. Oli kyllä tosi hauskaa!

Seuraavana päivänä kävimme kävelyllä Premià de Marissa. Päivä oli tosi lämmin ja kaunis. Oli ihana haahuilla kiireettömästi upeissa merimaisemissa, kun purjeveneet lipuivat horisontissa ja lämmin tuuli puhalsi kasvoihin. Aika levollinen olo oli, sanoisinko. Suomessa satoi samaan aikaan räntää, eli ajankohta meidän reissulle oli enemmän kuin täydellinen.

Ruoka oli Espanjassa aivan älyttömän hyvää! Sattumaahan se välillä on, onnistuuko valitsemaan hyvät ruokapaikat tai hyvät annokset, mutta kyllä muutamaan kertaan tuli sellainen fiilis, etten ole parempaa ruokaa ikuisuuksiin syönyt (moni muu oli seurueesta samaa mieltä). Sain tosi paljon uusia ruokatuttavuuksia ja sitä myöten uusia herkullisia makuelämyksiä – myös juomapuolen suhteen, heh. Tuli otettua ihan kiitettävästi viiniä joka päivä, joka sattuneesta syystä sopi reissun henkeen. Mieskin oli kotopuolessa tohkeissaan, että emäntä pääsi viimein relaamaan ja nauttimaan myös virvokkeista.

Kävin Barcelonassa 7 vuotta sitten edellisen kerran miehen kanssa kahdestaan. Piti käydä fiilistelemässä Barcelonan keskustassa niitä samoja katuja ja kulmia, joissa pyörittiin tuolloin melko tuoreena pariskuntana. Tuli aika haikea, mutta lämmin tunne. Tajusi siinä kohtaa miten aika kulkee niin vauhdilla eteenpäin. Barcelonaan on mentävä kyllä ehdottomasti uudelleen!

Reissun kuvat on otettu poikkeuksellisesti iPhonella, kun en halunnut kantaa painavaa järkkäriä mukana. Muutoinkin oma matkavarustus oli harvinaisen pieni, ainoastaan yksi laukku käsimatkatavaroissa. Olipas ihanaa käydä reissussa pitkästä aikaa! Ihania hetkiä, hyviä muistoja. Kiitos tästä matkasta kuuluu reissun järjestäneille Virvelle, Maijalle ja Mikolle, sekä tietysti koko meidän seurueelle! Huipputyypit, huippuseuraa. Gracias amigos!