Olen shokissa. Sain juuri tiedon, että minulle on luovutettu tontti Espoon kaupungin järjestämässä tonttiarvonnassa! Olen haaveillut omasta tontista ja rakentamisesta jo ties kuinka monta vuotta. Miettinyt asiaa ihan joka päivä. Siis kyllä, joka ikinen päivä. Ja nyt minä sain sen tontin! Pääsen rakentamaan itselleni ja pojille talon. Ihan hullua. Hullua ja mahtavaa.

Tontti sijaitsee luonnonsuojelualueen kupeessa, ylhäällä mäntypuiden katveessa kallioisissa maisemissa. Rakastuin alueeseen samantien, kun siellä ensimmäistä kertaa kävin muutama vuosi sitten.
Se oli eräs viikonloppu, keskiyö, talvi. En saanut unta ja päädyin selaamaan erästä lehtiartikkelia alueesta, jonne on tulossa mahdollisesti tontteja myyntiin tulevina vuosina. En aiemmin edes tiennyt alueen olemassaolosta, mutta lähdin huvikseni katsomaan millainen alue on kyseessä.
Paikka löi samantien ällikällä. Olin aivan mykistynyt, miten upea se oli. Rauhallinen oma maailmansa, kivenheiton päässä palveluista. Tein nopeasti omat johtopäätökset, että alueelle aletaan rakentamaan hyvin pian kunnallistekniikkaa ja mahdolliset tontit tulevat tarjolle seuraavana syksynä. Pohdin myös minkä kokoiset tontit mahtaa olla ja minkä hintaiset.


Soitin heti maanantaina Espoon tonttiyksikköön kysyäkseni, pitääkö mielikuvani paikkansa. Kyllä, ihan kaikki täsmäsi. Siitä hetkestä lähtien tiesin, että tuonne minä haluan ja tuonne minä aion jonain päivänä rakentaa. Se on unelmani ja sitä kohti nyt menen. Tavoitteeni oli kristallinkirkas.
Niin ne tontit sitten tulivat syksyllä tarjolle Espoon kaupungin järjestämään tonttiarvontaan, johon innoissani osallistuin. Arvontanumeroni oli 535. En saanut tonttia. Tämä ei kuitenkaan lannistanut, koska tiesin, että alueelle on tulossa vielä tontteja lisää jossain kohtaa. Eikä rakennusprojekti tuossa hetkessä olisikaan ollut kaikista optimaalisin. Pidin unelmastani edelleen tiukasti kiinni.
Tuli seuraava syksy. Osallistuin toiveikkaana taas tonttiarvontaan, olihan alueelle tullut muutama lisätontti tarjolle, kuten uumoilinkin. Nyt arvontanumeroni oli 161, joka oli jo huomattavasti parempi, mutta ei sillä tonttia irronnut taaskaan. Elämäntilanteeni ei ollut taloudellisesti tuossa kohtaa kovinkaan stabiili, joten oli jopa pieni helpotus, etten tonttia saanut.
Sitten tuli kolmas syksy. Kaikki alueen tontit olivat edellisinä vuosina jo menneet, mutta kaksi tonttia oli vapautunut ja ne olivat jälleen saatavilla. Tietysti lähdin niitä tavoittelemaan.


Niin siinä sitten kävi, että sain kuin sainkin toisen näistä tonteista! Arpanumeroni oli tällä kertaa 15 ja sillä irtosi suoraan tämä kyseinen tontti.
Arvonta järjestettiin tänä vuonna hieman eri tavalla. Nyt haun yhteydessä valittiin ne tontit numerojärjestyksessä jotka haluaa, ennen ne valittiin erillisessä valintatilaisuudessa. En saanut ykkösvaihtoehtoani, mutta olen todella onnellinen siitä, että ylipäätään edes sain tontin ja juuri tältä unelmieni asuinalueelta! Ja vieläpä siltä kadulta, johon nimenomaan halusin.
Tontti on 709 m² kokoinen ja siinä on rakennusoikeutta 142 m². Tontti sijaitsee päättyvän tien varrella, alueen korkeimmalla kohdalla. Ilmansuunnat avautuvat etelään ja länteen. Maapohja on kallioinen, eli louhimista on tiedossa. Asuinaluetta ympäröi upea mäntymetsä ja vieressä on järvi, joka saattaa ikkunoista sitten näkyä.

Aluksi löi aivan tyhjää millainen talo tuohon voisi tulla. Tontti on kulmatontti, eikä yksikään sivu rajoitu metsään ja naapuritaloja on käytännössä joka sivulla. Iski hetkeksi lievä ahdistus.
Aloin piirtämään pohjaa sen mukaan, miten haluan näkymien ja ilmansuuntien menevän. Piirsin pohjan käytännössä valmiiksi yhdessä yössä. Kaikki loksahti siinä hetkessä paikoilleen: pohja, neliöt, julkisivu, materiaalit, asemointi ja sijoittelut. Tajusin, että juuri tällaisesta kokonaisuudesta olen haaveillut kaikki nämä vuodet ja nyt ne istuvat täydellisesti tuolle tontille.
En lähtenyt budjetti edellä, vaan suunnittelin kokonaisuuden juuri sellaiseksi kuin haluan, tontin mahdollisuuksien mukaan. Sitten tein raakaa kustannuslaskelmaa. Tietty todelliset kustannukset selviävät tarjouksia pyytäessä ja rakentamisen edetessä, mutta hyvä laskea tässä kohtaa mitä unelmieni talo tulisi suunnilleen maksamaan.



Kustannusarvio meni tietysti yli budjetin. Täytyy katsoa, mistä karsitaan ja mitä kompromisseja joutuu tekemään. Täytyy miettiä hyvin tarkkaan mikä hyöty mistäkin on, mikä on välttämätöntä ja mikä nostaa vaikkapa talon arvoa.
Aion osallistua rakentamiseen niin paljon kuin pystyn, ei pelkästään säästämisen takia, vaan puhtaasti intohimon, oppimishalun sekä tekemisen ilon takia. Olen alkanut luottamaan itseeni enemmän, että kyllä minä itseasiassa osaan ja pystyn, kunhan vaan alan tekemään. Toki monet asiat jätän suosiolla ammattilaisille.
Tässä kun lähtee projektiin aivan yksin, on budjetti huomattavasti rajallisempi, kuin vaikkapa pariskuntana rakennettaessa. Tarvitsen silti melkein yhtälailla tilaa, taloudestani kun löytyy kaksi kasvavaa miehen alkua. Tietysti jännittää mihin oma budjetti venyy ja miten tulen selviämään. Mutta aion tehdä kaikkeni, että tämä onnistuu. Jos en toteuta unelmiani nyt, niin milloin?


Alue on muutaman kilsan päässä nykyisestä kodistani, eli koko seutu on hyvinkin tuttua. Harrastuspaikat on aivan vieressä ja esimerkiksi uudet kuntoportaat ovat tuossa järven toisella puolella. Alue kehittyy koko ajan ja sinne on kaavailtu uusia asuinrakennuksia sekä lisäpalveluita. Vastikään sinne nousi uusi koulurakennus, jossa on ala- ja yläaste, sekä päiväkoti. Nämä kaikki vain kilometrin päässä. Mainitsinko jo luontopolut ja pitkospuut? Niitä löytyy tuosta aivan vierestä myös.
Alueelle on alkanut nousta jo taloja. Jokainen talo näyttää tosi upealle, kaikki on aivan ihanan tyylisiä. Kivi- ja puutaloja on oikeastaan yhtä paljon. Tutustuin äsken tontilla käydessä jo moneen naapuriin, jokainen tuli kiinnostuneena kyselemään, onko kyseinen tontti minun. Oli tosi mielenkiintoista kuulla heidän rakennusprojekteista, jotka on jo hyvällä mallilla. Sain samalla suosituksia eri tekijöistä, juteltiin avoimesti budjeteista sekä toteutuneiden urakoiden hinnoista.

Talon valmistumisen suhteen ei ole kiirettä, vaikka tietysti haluaa, että hommat etenee reippaasti. Tässä on todella paljon selvitettäviä asioita, pankkineuvotteluja, tutkimista, suunnittelua, pohtimista, tarjouspyyntöjen lähettämistä. Aion panostaa suunnitteluun mahdollisimman paljon ja se onkin ollut monen rakentajan ensimmäinen vinkki. Huolellinen suunnittelu on kaiken a ja o.
Tämä on se matka, jonka haluan kokea. Tämä tulee olemaan valtava oppimisprosessi, paljon uusia asioita, haasteita ja todennäköisesti myös niitä ongelmia, joita sitten ratkotaan. Ja tätä ihanaa suunnittelua, joka jo vauhdikkaasti alkoi. Sydän ja sielu on tässä matkassa ihan täysillä mukana. Älyttömän jännittävät kuukaudet ja vuodet siis edessä.
















































